In mijn omgeving hoor ik de laatste tijd regelmatig de klacht dat er mensen bij een reorganisatie ontslagen zijn, maar dat de hoeveelheid werk hetzelfde blijft. Heel erg vervelend voor de medewerkers, maar het kan ook vervelende consequenties hebben voor de werkgever.
Werkgevers hebben een zorgplicht
Iedere werkgever heeft een zorgplicht naar zijn werknemers toe. Daarnaast wordt de werkgever geacht zijn personeel te kennen en te kunnen inschatten dat sommige werknemers vatbaarder zijn voor een burnout door hun persoonlijkheid, zeker wanneer de werkdruk opeens verhoogd wordt door bijvoorbeeld een reorganisatie.
Als een medewerker in zo’n geval met een burnout thuis komt te zitten, ligt de aansprakelijkheid voor de schade bij de werkgever. Niet onbelangrijk dus om dit te voorkomen.
Hoe herken je een opkomende burnout
Een aantal signalen waaraan je kunt herkennen dat jezelf, een collega of medewerker in de gevarenzone zit:
- Weinig energie hebben en regelmatig moe zijn. Te laat komen doordat je je regelmatig verslaapt, kan een signaal hiervan zijn.
- Je hebt regelmatig een slecht humeur, bent snel geïrriteerd en kunt weinig hebben van je collega’s. Ook thuis zit je regelmatig met een donderwolk boven je hoofd.
- Je terugtrekken en onverschillig worden, ‘het maakt toch allemaal niets uit’. Je kunt het niet meer opbrengen om betrokken te zijn op je werk. Misschien omdat je teleurgesteld bent of simpelweg omdat het te veel energie kost.
- Je kunt weinig leuks meer ontdekken aan je werk, je collega’s en je hoort je zelf veel klagen.
Goed gesprek geeft helderheid
Een coach kan in zo’n geval uitkomst bieden. Bied als werkgever je werknemer een aantal gesprekken bij een coach aan of neem als medewerker zelf het initiatief. Het feit dat je niet lekker in je vel zit is een serieus signaal dat je maar beter niet kunt negeren! Tijdens een coachingssessie kan wat in je hoofd soms nog een wolk van door elkaar dwarrelende dingen is, opeens helder worden. Je krijgt inzichten die je helpen de juiste keuzes te maken. En je kijkt eens op een ander niveau naar jezelf. Dat kan heel verhelderend zijn!
Ik maak in mijn praktijk regelmatig mee dat mensen niet snappen dat ze het zelf niet zagen. ‘Eigenlijk is het zo simpel’ krijg ik dan te horen. Dus: maak het niet moeilijker dan het is en gun jezelf of je werknemer tijdig een goed gesprek met een coach. Dat voorkomt een hoop narigheid en levert veel moois op.
0 reacties