Ik weet het haast zeker dat iedereen wel een (aantal) collega(‘s) heeft waar die zich aan irriteert. Je kan nu eenmaal niet met iedereen goed overweg. Je merkt gewoon dat iedere keer wanneer collega X iets zegt of in de buurt komt jij anders reageert. Hoe ga je hier mee om?
Zorg dat je de signalen herkent
Ik heb weleens dat ik merk dat ik wat geïrriteerd reageer. Dat wanneer collega X iets vraagt ik sneller prikkelbaar ben en ook merk dat ik minder attent ben. Meestal wil ik minder snel iets doen voor deze collega en ben ik minder behulpzaam. Ik kan deze persoon ook een klein beetje ontlopen. Dit zijn bij mij de signalen om te weten dat iemand in mijn irritatie zone zit. Erg eh! Met de ene persoon kan je nu eenmaal beter opschieten dan met een ander, maar toch is het goed om eens stil te staan bij wat er gebeurt.
Besef dat deze persoon zijn rugzak heeft
Vroeger had ik wat meer moeite om mijn gedachtes en gevoelens te verbloemen. Je zag en merkte vaak aan mij wat ik van iemand vond. Nu ik ouder ben besef ik mij steeds meer dat bepaald gedrag van mensen komt door een rugzak. Bijvoorbeeld door onzekerheid, verdriet, bepaalde doelen, normen en waarden etc. Ieder zijn rugzak is gevuld met andere ervaringen uit het verleden. Dit kunnen fijne maar ook slechte ervaringen zijn.
Zo ben ik bijvoorbeeld vroeger gepest en heb ik een rot ervaring gehad met een ontslag. Hierdoor ben ik extra onzeker geworden en kan ik soms bang zijn dat ik iets niet goed doe. Vaak ben ik extra behulpzaam, wat sommige mensen weer betweterig of opdringerig kunnen vinden. Tja het is maar net hoe je het bekijkt. Wat ik probeer te zeggen is dat het irritante gedrag (in jou ogen) voort kan komen uit iets waarvan je zou schrikken als je zou weten waar het door komt. Soms zegt een irritatie over iemand ook meer over jou zelf.
Ga in gesprek
Wat ik merk is dat collega’s vaak achter elkaars rug om gaan kletsen over irritaties. Dit lost natuurlijk niks op. Sterker nog, collega’s versterken elkaars negativiteit vaak onderling. Het resultaat is vaak een vervelende sfeer. Iedereen gaat er op letten en het wordt steeds groter. Het is zo zonde dat niemand iets durft te zeggen.
Ik zou zeggen ga eens in gesprek met je collega. Vraag waarom die doet zoals die doet. Geef feedback vanuit jezelf vertel wat het gedrag is dat iets met jou doet, maar ga ook bij jezelf na waarom jij het niet kunt hebben. Je zal verbaasd zijn hoe leuk en fijn zo’n gesprek soms kan zijn. Je komt er bijvoorbeeld achter dat iemand teveel hooi op zijn vork heeft en gestresst is, dat iemand prive problemen heeft, dat iemand vroeger gepest is of collega X geeft te kennen juist te reageren op een bepaalde houding van jou die die vervelend vind. Zorg dat je afspraken maakt zodat de samenwerking weer prettig is.
PAS OP VOOR PESTEN OP DE WERKVLOER
Natuurlijk kan je het niet met iedereen goed vinden. Dit is logisch, maar probeer dingen bespreekbaar te maken of zorg dat je jezelf er niet teveel aan irriteert. Ik probeer mijn werk op zulke momenten niet te serieus te nemen. Hierdoor sta ik er persoonlijk minder heftig in en kan ik dingen makkelijker van me af laten glijden.
Wel vind ik het goed om te noemen dat iedereen verantwoordelijk is voor het werkplezier van zichzelf en anderen. Pas daarom op dat mensen zich niet buitengesloten voelen of er rot wordt gedaan of veel geroddeld. Dit kan namelijk heel erg zijn voor de persoon in kwestie en gezien worden als pesten op de werkvloer. Voor je het weet zorg jij voor pesten op de werkvloer. Dit verdient niemand en iedereen zou met plezier naar zijn werk moeten gaan. Neem daarom allemaal je eigen verantwoordelijkheid. Spreek elkaar aan op bepaald gedrag en maak dingen bespreekbaar.
Let de komende week is op wie jij ontloopt of ontwijkt en ga juist eens een keer een persoonlijk gesprek met hem of haar aan. Laat je me weten hoe dit is gegaan?
Je hebt gelijk. Ik vind samenwerken belangrijk,
Op deze manier kan je het wel met elkaar oplossen. Erover praten kan zeker helpen!
Ja eh altijd kijken wat er gebeurd en waar komt het door. Helaas kunnen we niet met iedereen goed opschieten, toch maar het beste van maken met elkaar.
Samenwerken is ontzettend belangrijk, maar moet wel van twee kanten komen. Ik was samen met deze college een dreamteam! Alleen aan bepaalde eigenschappen ergerde ik me dood. Praten hielp niet hoor, hints ook niet. Zelfs het gewoon zeggen werkte niet, kon hij om lachen en haalde zijn schouders op. Dus nee, ik mis hem niet haha!
Ja helemaal mee eens, als de ander niets met je feedback doet en niet bereid is rekening te houden met zaken dan houdt het ook op. Gelukkig ben je van hem af 😉 haha