Solliciteren is in deze tijd helemaal niet makkelijk. Tenzij je in een schaars beroep valt. Ik wil jullie graag meer vertellen vanuit de HR kant en jullie tips geven zodat je meer kunt opvallen tussen al die honderden sollicitaties. In deze blog met name meer informatie over je CV, je brief en hoe je je kan onderscheiden door middel van te bellen voor je solliciteert!
Waarom hoor ik soms niks na aanleiding van mijn sollicitatie of duurt dit lang?
HR is eigenlijk een afdeling die het altijd druk heeft. Brandjes blussen naast alle dagelijkse hectiek. Soms leggen we CV’s elders neer en duurt het ook weer even voor de manager naar de CV’s heeft kunnen kijken. Op veel functies zoals ondersteuners, administratieve – en receptioniste functies komen meer dan 250 reacties binnen. Dit is echt heel veel. Wanneer je als bedrijf meerdere vacatures hebt openstaan heb je een dagtaak aan CV’s bekijken en reacties geven. Wel ben ik van mening dat iedereen bericht hoort te krijgen en probeer ik dit altijd te doen, maar ook ik kan soms te maken krijgen met achterstand en heb zeker geen tijd om iedereen een persoonlijke afwijzing te sturen. De mensen die willen weten waarom ze niet passen, bellen vaak en dan licht ik zaken graag alsnog persoonlijk toe.
Hoe val ik dan toch op tussen al deze sollicitaties?
- Ik bel altijd wanneer ik de intentie heb ergens te gaan solliciteren.
- Ik zorg voor een mooi, duidelijk en overzichtelijk cv.
- Ik schrijf een pakkende brief waarin ikzelf de overeenkomst met de vacature laat zien.
Waarom bellen?
Ik wil altijd meer weten over het bedrijf en de functie. Heb ik een goed beeld van de functie? Is dit echt de baan waar ik mijzelf langere tijd zie werken? Dit is de rede dat ik bel. Stel vragen over het bedrijf maar ook inhoudelijk over de functie. Het is zonde om veel energie te stoppen in een sollicitatie voor een job die eigenlijk niet naar wens is.
Behoefte aan voorbeeldvragen deze zijn te vinden in mijn Online Sollicitatie Cursus. Coming soon.
Wanneer ik als HR gebeld word door kandidaten met geïnteresseerde vragen en ze klinken ook nog eens goed dan noteer ik stiekem hun naam en vis hun CV uit de overvolle mailbox vol sollicitaties. Deze kandidaten krijgen dan al een + van mij.
Zorg voor een goed CV
Dit betekent dat alle interessante zaken erop moeten staan voor desbetreffende functie. Oude bijbanen van vroeger hoef ik niet perse te weten. Tenzij ze interessant zijn voor waar jij nu op solliciteert. Er zijn op internet ook diverse templates te vinden. Sommige CV’s vind ik zo druk en onoverzichtelijk dat het afleid. Kies een mooie template. CV-voorbeeld.nl heeft bijvoorbeeld rustige templates beschikbaar. Een CV is het prettigste te lezen wanneer deze uit maximaal twee A4 pagina’s bestaat. De kunst is om zelf de match te laten zien. Dit doe je door iedere keer opnieuw vanuit de vacaturetekst je CV te gaan maken. Hoe jij deze match maakt leer ik je stap voor stap in de Online Sollicitatie Cursus. Coming soon.
Wat moet er minimaal in het CV staan?
- Naam, adres, telefoon, email (bsn, huwelijkse staat hoeft allemaal echt niet!)
- Leuke zakelijke foto! (zonder zonnebril, geen vakantie foto, geen blote schouders, geen uitgaansfoto).
- Opleiding (noteer diploma behaald erachter) je wilt weten of iemand ook diploma’s behaald heeft.
- Op een CV staat je laatste baan bovenaan. Je doet de chronologische volgorde dus precies andersom.
- Zorg dat overeenkomende taken vermeld staan bij je taakomschrijving. Laat zelf de match zien en pas indien nodig per sollicitatie je CV aan.
- Noteer werkzaamheden in bullets. Dit leest makkelijker.
- Talen die je beheerst met welk niveau.
Extra tips:
- Zorg dat je Facebook profiel en omslagfoto normale leuke foto’s heeft, want ja hier kijken we soms echt wel op!
- Zorg dat je CV klopt met je Linkedin.
- Ieder bedrijf gebruikt soms een andere functietitel, noteer de meest gangbare naam. Dit is niet erg.
- Vraag op Linkedin recommendations van oud collega’s of leidinggevenden, hier kan je in je brief naar verwijzen.
- Belicht werkzaamheden die matchen met de functie extra.
- Laat iemand anders je brief en CV controleren.
0 reacties