Ik kom heel vaak LinkedIn-profielen tegen van ZZP’ers maar ook gewone werknemers die onvolledig of niet duidelijk zijn ingevuld. Dit is echt ontzettend zonde en ik denk zelfs een gemiste kans! Daarom heb ik een aantal tips op een rij gezet die hopelijk jouw business weer een boost zullen geven.
Je LinkedIn op beschikbaar zetten achter de schermen
Je kan op LinkedIn achter de schermen aangeven dat je geïnteresseerd bent in nieuw werk. Ga naar: https://www.linkedin.com/jobs/career-interests/ Je krijgt onderstaande regel te zien met schuif-button. Deze kan je op on zetten. Het kleurt dan blauw en staat dan aan. Recruiters en bedrijven kunnen jou zo beter vinden.
Je kan vervolgens interesses aangeven en onderstaande velden langslopen en dan klikken op ‘go to jobs’.
Je krijgt nu ook allemaal relevante vacatures te zien en bedrijven en recruiters kunnen jou ook vinden.
Tips voor je LinkedIn-profiel
Ik ga een aantal tips voor jullie opsommen. Hiervoor start ik voor het gemak bovenaan je LinkedIn profiel, zodat we samen van boven naar beneden door je profiel lopen. Ik doe dit vanaf de computer, op je mobiel ziet het er iets anders uit. Dus log samen met mij in via de computer.
1. Je foto’s op LinkedIn
Ik zie nog te vaak vakantiefoto’s, vrijetijdsfoto’s, auto selfies, zonnebril-foto’s en ga zo maar door. LinkedIn is een zakelijk netwerk en ik vind deze foto’s beter passen op je privé Facebook. Zorg voor een mooie nette zakelijke foto. Dus geen blote armen, zomer tops en zonnebrillen, maar nette representatieve kleding, duidelijke foto met het liefst een witte achtergrond. Je foto geeft je eerste indruk van jouw professionaliteit.
Tegenwoordig kan je ook een headerfoto uploaden. Zorg voor een passende headerfoto.
2. Je basisinfo naast je foto
Dit is echt ontzettend belangrijk!
– Je hebt als eerste je naam staan.
– Onder je naam kan je de regel zelf aanpassen naar iets wat jij wilt. Zorg dat hier in één oogopslag duidelijk is wat jij doet. Bij mij staat er ”owner – HR professional @ LindasResources.nl”. Ik wil dat mensen weten dat ik voor mezelf werk en ik wil dat ze meteen duidelijk hebben wat mijn specialiteit is (HR) en waar ik dit doe.
– Je kan een plaatsnaam opgeven en een Industry (Mijn industry is Human Resources). Vul dit goed in want bedrijven zoeken hierop!
– Vul vervolgens Current (huidig werk), Previous (vorig werk) en Education in. Mensen die je profiel zoeken zien direct wat je nu doet, waar je voorheen werkte en welk opleidingsniveau je hebt. Bekijk mijn persoonlijke LinkedIn-profiel.
3. De samenvatting op LinkedIn
Hier zijn altijd verdeelde meningen over. De één zet er een hele opsomming of standaard tekst van de bedrijfsomschrijving neer de ander vertelt over zichzelf. Wat wil je lezer lezen. Ik heb jaren kandidaten op LinkedIn lopen zoeken en kan daarom alleen vertellen wat ik altijd prettig vond.
Het standaard verhaaltje over wat een bedrijf wel of niet kan vind ik minder boeiend en minder persoonlijk. Ik ben meer nieuwsgierig naar wat jij kan. Daarom de volgende tips: Vertel kort iets over jezelf, vertel waar jij goed in bent en deel eventuele successen, deel wat je kan, wat je specialiteit is en waar jij energie van krijgt. Als je ZZP’er bent, vertel dan wat jij met je bedrijf voor anderen kunt betekenen. Waarvoor moet ik bij jou aankloppen?
4. Je werkervaring
Noteer al je bedrijven waar je gewerkt hebt. Voeg in de beschrijving toe wat je er allemaal deed (alle woorden die je gebruikt kunnen mogelijke zoektermen zijn voor bedrijven om op te zoeken). Dit is namelijk vaak heel wisselend bij werkgevers. Ook moet je nog even goed nadenken over de functietitel die je noteert. Ieder bedrijf heeft soms een eigen naam voor een functie. Kies de naam die het meest gangbaar is (ookal was dit wellicht niet de naam die dat bedrijf hanteerde). Het gaat erom dat je goed gevonden wordt. Je kan bijvoorbeeld ook een dubbele functie noteren dit heb ik gedaan bij mijn werk als Personal Assistent die officieel intern Management Assistent heette. Management Assistent doet onvoldoende recht aan hetgeen ik allemaal deed en dat was toch hoofdzakelijk PA zijn + een heleboel meer. Op mijn LinkedIn staat een andere titel dan eigenlijk intern werd gehanteerd.
5. Talen toevoegen
Voeg talen toe die je spreekt. Helemaal wanneer jij Duits, Frans, Spaans, Portugees, Turks enz. beheerst. Tegenwoordig kan iedereen Engels wel toevoegen aan het lijstje, maar andere talen maken jou toch een stuk unieker. Hier zoeken bedrijven op, dus voeg snel toe.
6. Skilss, endorsements, education
Dit spreekt voor zich. Voeg zoveel mogelijk skilss toe en duidelijk je opleidingen.
7. Vermeld website, e-mailadres & telefoonnummer
Noteer duidelijk telefoonnummer, e-mailadres en website, bijvoorbeeld in je samenvatting. Je wilt toch niet dat je klant moet gaan zoeken naar jouw contactgegevens. In deze zoektijd heeft die je concurrent al kunnen bellen. Noteer het ook in de werkbeschrijving bij je eigen bedrijf.
8. Recommendations
Super belangrijk om door je carrière heen recommendations te verzamelen van diverse mensen. Een recommendation is een ”review” van iemand over jouw functioneren. Recommendations kan je geven en krijgen en komen onderaan je LinkedIn profiel te staan onder je werkervaring, opleiding en skilss. Je kan ook klanten vragen om recommendations.
Hoe geef ik een recommendation?
Ga naar iemand zijn LinkedIn profiel. Je kan dan onder de foto klikken op ‘more’ zie foto. Hier kan je vragen om een recommendation of er een geven.
Interessant, ik ga mijn profiel nog eena kritisch bekijken! Ik lees graag je blog. Blijf vooral doorgaan
Hi Jetro,
Leuk dat je mijn blog volgt. Als je wilt dat ik even een keer met je mee kijk kan je me mailen op info@lindasresources.nl met een link van je profiel. Dan geef ik je feedback 😉 Succes!