Het is bizar om te zien hoeveel tijd en geld er wordt geïnvesteerd in werving en selectie van nieuw personeel. Het is daarom verbazingwekkend hoe weinig tijd er eigenlijk wordt geïnvesteerd in een goed inwerktraject. Zoveel bedrijven die mensen nog steeds in het diepe gooien en waarbij gedacht wordt dat werknemers zich wel redden.
Waarom recruitment zoveel tijd en geld kost?
Er moet een vacaturetekst geschreven worden. Deze moet op diverse jobboards geplaatst worden. Dan moeten bedrijven honderden CV’s doorspitten. Diverse sollicitatiegesprekken voeren, tweede rondes en soms derde rondes. Soms wordt er geïnvesteerd in persoonlijkheidsprofielen. HR moet vervolgens contracten opstellen en een hele administratie doorvoeren. Dit alles bij elkaar is een behoorlijk kostbaar proces.
Investeren in betere inwerktrajecten
Er moet meer geïnvesteerd worden in goede inwerktrajecten. Wanneer ik mensen spreek hoor ik eigenlijk altijd dat ze niet tevreden zijn over het inwerken. Vaak saaie lange dagen en je zit te wachten tot je je echt nuttig kunt maken en voelen. Vaak worden mensen in het diepen gegooid. Er is een boek ”de eerste 90 dagen”. In dit boek gaat het o.a. erover dat het minimaal 90 dagen duurt voor iemand waarde kan toevoegen aan een team. Het boek is interessant voor managers, voor mensen die promotie maken of starten in een nieuwe job.
Stappenplan richting een beter inwerktraject
- Zorg dat de nieuwe werknemer op dag 1 een gesprek heeft met de manager. Werknemers willen persoonlijke aandacht en waardering vooral van de manager. Werknemers moeten willen werken voor de manager en enthousiast zijn.
- Start met een uitleg over het bedrijf. Wat er belangrijk is. Wat de cultuur is. Waarom dingen op bepaalde manier gaan. Welke keuzes er zijn gemaakt. Wat de doelen zijn. Waar is de focus nu op. Bij sommige bedrijven zie je bedrijfspresentaties of een introductiedag op een hoofdkantoor.
- Wijs een vast inwerkpersoon aan. Dit is de persoon bij wie de nieuwe alle vragen kan stellen. Al zijn het vragen over pauzes of andere simpele dingen, hij heeft dan een buddy.
- Niet iedereen is gebekt en outgoing. Help de nieuwe werknemer op zijn gemak te stellen. Regel dat je gezamenlijk gaat lunchen. Zorg dat er interesse is. Betrek de nieuwe werknemer. Maak hier tijd voor vrij, plan korte kennismakingsgesprekjes in etc.
- Heb regelmatig contact met de nieuwe werknemer. Bijvoorbeeld op dag 1, eind dag 1, eind dag 3, eind week 1. Doe dit de eerste maand 3 keer per week en bouw het dan wat af. Wees betrokken en geef die persoonlijke aandacht en beloon de inzet van de nieuwe met complimenten. Complimenten geven mensen vleugels!
- Maak een goed plan met wat je wilt dat de persoon per week leert en onder de knie krijgt. Communiceer dit duidelijk. Wat ik vaak zie is dat de verwachtingen niet duidelijk zijn en dit kan zorgen voor onduidelijkheid. Geef de werknemer ook houvast. Dit document is dan meteen een leidraad voor de gesprekken en contacten. Wat gaat goed en waar loopt iemand tegen aan etc.
Ik hoop dat jullie iets met deze tips kunnen en opnieuw jullie inwerktraject onder de loep nemen. Laten we met zijn allen zorgen dat er meer fijne werkplekken ontstaan.
0 reacties